Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 2012

ΡΑΨΩΔΙΑ Α στ 350-431

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Ο Αχιλλεας μόνος στο ακρογιάλι κλαίει και εμφανίζεται η μητέρα του για να τον παρηγορήσει και να τον βοηθήσει.Εκείνος επαναλαμβάνει όσα έγιναν στο στρατόπεδο, δηλαδή τον ερχομό του Χρύση για να ζητήσει πίσω την κόρη του , την αποπομπή του από τον Αγαμέμνονα, το λοιμό του Απόλλωνα για να τιμωρήσει τους Αχαιούς για την προσβλητική συμπεριφορά του Αγαμέμνονα,την αποκάλυψη της αιτίας από τον μάντη,το θυμό του Αγαμέμνονα ακι την απόφασή του να πάρει την δική του σκλά βα ως δώρο.Έπειτα ζητά από τη μητέρα του να πάει ως ικέτης στον Όλυμπο και να του ζητήσει να βοηθήσει τους Τρώες να νικήσουν.Η Θέτιδα υπόσχεται να πάει στον Δία , μόλις γυρίσουν οι θεοί από το ταξίδι τους στην Αιθιοπία


ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

Αφηγηματικές τεχνικές

1.Προοικονομία :στ. 353 κοντόχρονον , στ.409-411 ( να δώσει υπεροχή στους Τρώες
 ο Δίας)κ.α.

2.Επιβράδυνση:η διήγηση του Αχιλλέα και όσων γνωρίζουμε ήδη, για να τονίσει την αδικία του εις βάρος του αλλά και να προκαλέσει την αγωνία  των αναγνωστών για την εξέλιξη της υπόθεσης ( ερ.5,σελ.38 σχολ.βιβλίου)

Ανθρωπομορφισμός ( δες προηγούμενη ενότητα) π.χ.η Θέτιδα ως μάνα...

Η έννοια της τιμής για τον ομηρικό ήρωα...( δες προηγούμενη ενότητα) 

Σχολιασμός της συμπεριφοράς των ηρώων

Αχιλλέας
Ο θρήνος του Αχιλλέα:στην ομηρική Ιλιάδα οι ήρωες θρηνούν και δεν νιώθουν καθόλου την ανάγκη να δικαιολογηθούν γι' αυτό.
Διαπιστώνουμε επίσης ότι στην προσευχή του Πηλείδη κυριαρχεί η έννοια της τιμής (τιμήν, τιμήσει στ. 355·ατίμασεν στ. 356)· ο ήρωας μάλιστα παρουσιάζει την τιμή σαν κάτι που του το οφείλουν οι θεοί (ο Δίας, στ. 354), σαν αντιστάθμισμα στο γεγονός ότι θα πεθάνει νέος (κοντόχρονον, στ. 353). Εκείνο που θλίβει τον Αχιλλέα δεν είναι η σύντομη ζωή (μία μόνο αναφορά, στ. 353), αλλά η ηθική μείωση και η ατίμωση (τέσσερις αναφορές, στ. 355α, 355β, 356, 357) που υφίσταται με τη βίαιη αφαίρεση του δώρου του («άρπαξεν το δώρο», στ. 357). Το δώρο (γέρας) για τον ομηρικό ήρωα ήταν η ανταμοιβή και η αναγνώριση της ανδρείας του στη μάχη. Και η τιμή, αποτέλεσμα της ανδρείας του, δεν ήταν αξία ιδεατή, αλλά είχε και το υλικό της αντίκρισμα, που εκφραζόταν ως έμπρακτη αναγνώριση από την κοινωνία των συμπολεμιστών και ως υλικό όφελος (αριστείον, γέρας).

ΘΕΤΙΔΑ
Ο ρόλος της Θέτιδας σ' αυτόν το μύθο δείχνει ότι αυτή είναι η καταλληλότερη θεότητα για να μεταφέρει το αίτημα του Αχιλλέα στον Δία·δεν είναι μόνο η μητέρα του αδικημένου ήρωα, αλλά και εκείνη που κάποτε έσωσε με τις ενέργειές της τον πατέρα των θεών από βέβαιο κίνδυνο. Υποβάλλοντας λοιπόν το αίτημά της δεν θα επικαλεστεί μόνο το δίκιο του γιου της, αλλά και τη χάρη που της χρωστά από παλιά ο Δίας (δίκαιο της προσφοράς - ανταπόδοσης). Ο Αχιλλέας υποδεικνύει επίσης στη μητέρα του να πάρει την τυπική στάση της ικεσίας (στ. 408· πρβ. στ. 395), ώστε η μεσολάβησή της να είναι αποτελεσματική.(ΕΡ.1 ΣΕΛ.38)

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ -ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

καράβι,εκατόμβην,κήρυκες,αγγελιοφόροι,βασιλέα,λύτρα,η ικεσία, κ.α.

η έννοια της τιμής,


7 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. sas parakalw apantiste grigora pou einai h prohgoymenh enothta?????????????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Παρά πολύ καλό site. Με έχει βοηθήσει πάρα πολλές φορές και ευτυχώς γιατί αλλιώς η καθηγήτρια θα με είχε φωνάξει τόσες μα τόσες φορές

    ΑπάντησηΔιαγραφή